Belgische klassiekers in een koolhydraatarm jasje

Witte vis met wortelcrème, veldsla en geroosterde krieltjes

Je kan véél zeggen over onze Belgische keuken (lekker! authentiek! nostalgisch!), maar niet dat het een lichte keuken is. Maar, met enkele kleine, eenvoudige aanpassingen kan je van de meeste klassiekers perfect koolhydraatarme en lichte gerechten maken. En mogen we iets verklappen? Vaak is het minstens, of zelfs nóg lekkerder dan het origineel. Probeer het vooral zelf, en laat ons weten wat je ervan vindt!

Lees artikel

Low carb favoriet: creatief met courgette

https://15gram.be/recepten/courgettecannelloni-met-kippengehakt-prei-en-mascarpone

Courgette, de meest geliefde groente in de low carb keuken: zelf heel koolhydraatarm, en je kan er allerlei creatieve bereidingen mee maken, zoals courgettespaghetti, gevulde courgette, courgettefrietjes, in plakjes zodat je er lasagne of cannelloni mee kan maken... Allemaal heel gemakkelijk om te maken, en toch zo verrassend en lekker vullend!

Lees artikel

8 'Goed in je vel' visschotels

Zalm en courgettenoedels met citroen-knoflook botersaus

Een waarheid als een (zee)koe: vis is lekker gezond! Daarom zetten we sowieso vis op het weekmenu in onze 15gram Foodbox. Als de vis dan ook nog eens van topkwaliteit is (daar lees je hier alles over), dan weet je dat je helemaal goed zit! En wil je nog een gezonder stapje verder gaan? Kies dan voor onze 'Goed in je vel'-gerechten! Wekelijks kan je kiezen voor een heerlijke koolhydraatarme visschotel. Deze week is dat een heerlijke courgettelasagne met gerookte zalm en spinazie. Benieuwd welke visschotels we nog voor jou in petto hebben?

Lees artikel

Tournée Minérale: 10 drankjes zonder alcohol

Tournée Minérale: 10 drankjes zonder alcohol

Doe jij ook mee aan Tournée Minérale? Het is een actie waarbij je jezelf voorneemt om deze maand februari geen alcoholische dranken te drinken. Het is een goede detox voor je lichaam en misschien ook wel voor je portefeuille! Moet je dan een hele maand water drinken? Gelukkig niet! Wij geven je de lekkerste alcoholvrije drankjes die je zo dat wijntje of glas bier doen vergeten...

Lees artikel

9 koolhydraatarme gerechten met steak

Gegrilde steak salade met salsa verde

Zin in een lekker stukje steak, maar wil je ook een gezonde maaltijd eten? Wel, dat kan! Biefstuk wordt vaak geassocieerd met rijke bereidingen zoals steak met frietjes en een lekker botersausje voor erbij. Caloriebommetje, da's waar. Maar met enkele eenvoudige aanpassingen, kan je er toch nog een gezonde klassieker van maken. Want biefstuk zelf, is namelijk zelf mager vlees. Serveer er veel groenten bij en vervang de frieten door een koolhydraatarm alternatief, zoals bijvoorbeeld pastinaakfrietjes uit de oven. Dan kan dat botersausje er zelfs nog bij.

Lees artikel

Lekker licht: 10x varkenshaasje

Varkenshaasje met knolselder-spinaziepuree en mosterdsaus

Varkenshaas is het meest malse en lichte stukje varkensvlees. Het is een spier die zich op de rug van het varken bevindt, op dezelfde plek dat je de filet pur bij het rund vindt, die wordt trouwens ook wel eens 'ossenhaas' of 'runderhaas' genoemd. De naam 'haas' verwijst naar het beste stuk, dat de jager vroeger kreeg. Varkenshaas is heel mager, met maar 3 gram vet per 100 gram. Maar bovenal is het overheerlijk en zo lekker mals.

Lees artikel

Voel je kiplekker: 10 lichte gerechten met kip

Kip archiduc met pastinaakfrietjes en veldsla

We zijn halfweg januari, klassiek een moeilijk moment om je goede voornemens om gezonder te eten, vol te houden. Maar geen nood, wij blijven je steunen! Want met enkele kleine aanpassingen in je eetpatroon, die je eigenlijk amper of niet proeft, kan je toch gezond comfort food op tafel toveren. Vandaag zetten we lekkere lichte gerechten met kip op tafel. Een heerlijke klassieker als kip archiduc met verrassende pastinaakfrietjes, een 'one pot curry' met kip en zoete aardappel of een origineel Aziatisch gerecht zoals pittige kipburgers met paksoi. Klinkt goed, toch?

Lees artikel

10 verrassende maaltijdsalades in de winter

Salade folle met krulandijvie

Heb jij in de winter ook meer zin in lekker vullende kost? Dat is heel normaal! Doordat het kouder is heeft ons lichaam meer energie nodig om de lichaamstemperatuur op pijl te houden. En doordat er minder zonlicht is, daalt het niveau van het gelukshormoon serotonine, en hebben we meer behoefte aan vetten en koolhydraten. Maar het is juist in deze periode extra belangrijk om voldoende vitamines en vezels binnen te krijgen, vrij vertaald: meer groenten te eten. Wat is er dan beter dan een heerlijke gezonde winterse salade?

Lees artikel

Low carb ster: bloemkool!

Witloofrolletjes met ham en kaas in bloemkoolsaus

Ons goede voornemen voor het nieuwe jaar? Nog wat lichter en gezonder eten. We laden dan ook alvast een mooie bloemkool in ons winkelmandje, want als er nu één groente is, die de ster is van de koolhydraatarme/lichte keuken, dan is het bloemkool wel. Je kan zoveel kanten op met deze fantastische groente: je kan er een gezonde bechamelsaus mee maken voor bij je witloofrolletjes met ham en kaas, of fijnmalen om er bloemkoolrijst van te maken. En met bloemkool kan je zelfs een echte lekkere pizzabodem maken.

Lees artikel

6x puree zonder aardappelen

Witte visfilet met bloemkool-wortelpuree en peterseliedressing

Zoals je hier al kon lezen, kan je voortaan voor maar liefst 4 koolhydraatarme gerechten kiezen bij de 15gram Foodbox. Eén van de gemakkelijkste en lekkerste 'tricks' in een koolhydraatarm eetpatroon, is dat je de aardappelen vervangt door een extra portie groenten. Zo kan je puree van heel wat groenten maken: bloemkool, knolselder, wortelen, pastinaak, pompoen,... Origineel, licht en minstens even lekker!

Lees artikel