Eat the rainbow: 8 kleurrijke én gezonde gerechten

Geroosterde groenten met gebakken ricotta en peterseliedressing

Wil je graag wat vaker gezonder eten, dan hebben we een leuke en handige tip voor jou: eat the rainbow! Oftewel: eet kleurrijke gerechten met veel groenten. Je wist het misschien niet, maar het is een trucje van de natuur om jou zo veel mogelijk gezonde en goede voedingsstoffen te laten eten. Groenten vind je in alle kleuren van de regenboog, en ze wijzen vaak op de aanwezigheid van hoge concentraties aan vitamines en antioxidanten.

Lees artikel

10 Herfstige maaltijdsalades

Herfstsalade met boekweit, geroosterde wortel en geitenkaas

Met salades denken we vooral aan de zomer, maar ook in de herfst kan een lekker vullende maaltijdsalade echt smaken. Zeker als je een aantal lauwe of warme ingrediënten toevoegt, zoals geroosterde groenten, boekweit, krieltjes,... Kaas en spekjes zijn dankbare smaakmakers en ga voor een dressing met 'warme' smaken, zoals ras el hanout, kaneel of granaatappelmelasse. Doe inspiratie op en ontdek 10 heerlijk herfstige maaltijdsalades!

Lees artikel

Voedzaam en vullend: volkoren pasta

Volkoren spaghetti met kip, prei en salie

Net zoals je volkoren en wit brood hebt, is er ook volkoren en witte pasta. Het principe is wat hetzelfde: ook voor volkoren pasta worden de volledige graantjes gebruikt. Bij witte pasta wordt het vliesje van de tarwe eerst verwijderd, maar daar zitten net veel goede, gezonde voedingsstoffen in. Volkoren pasta is daardoor wat donkerder, maar dus ook voedzamer, gezonder en een 'trage suiker', waardoor je dus langer verzadigd blijft. Volkoren pasta heeft een lichte nootachtige smaak.

Lees artikel

7x gezonde lunch, dit speel je zo klaar

Erwtenomelet met munt en feta

Het nieuwe schooljaar is nu goed en wel op gang. Originele ideetjes om boterhammendozen voor de kinderen te vullen genoeg, maar lukt het jou om ook voor jezelf een gezonde en voedzame lunch voor te bereiden? Wij maakten een lijstje van 7 originele ideetjes voor een lunch zonder brood. Handig om de avond voordien te maken, en eventueel nog even op te warmen op kantoor. Let's do this!

Lees artikel

Hip en gezond: bloemkoolcouscous

Bloemkoolcouscous met groentjes en feta

Leuke en lekkere trend gespot in het wereldje van de gezonde voeding: bloemkoolcouscous! Bloemkool heeft zijn gezonde nut al eerder bewezen met lekkere uitvindingen zoals bloemkool-kaassaus in plaats van bechamelsaus, als pizzabodem en bloemkoolsteaks als vleesvervanger. Maar vandaag hebben we het dus over kleine korreltjes bloemkool als couscous of rijst. In klassiekers zoals tabouleh of gebakken rijst vervang je de koolhydraten gewoonweg door bloemkool en BAM, je hebt een heerlijk gezond alternatief. Koolhydraatarm, lekker vullend en je hebt ook nog eens een extra portie groenten binnen, hoera!

Lees artikel

Gezond comfortfood: 10 quinoabowls

Quinoabowl met gegrilde courgette, feta en veenbessen

10 jaar geleden hadden we er nog nooit van gehoord, nu is het echt niet meer weg te denken uit de (gezonde) keuken: quinoa! Dit pseudo-graan barst van de gezonde voedingsstoffen en is dan ook ideaal om bijvoorbeeld eens aardappelen of pasta te vervangen. Quinoa is gemakkelijk om klaar te maken en heeft een heerlijke bite en nootachtige smaak. Het liefst van al maken we quinoa klaar in een bowl: een heerlijk kommetje met quinoa als basis, lekkere groenten en een gezonde bron van eiwitten. Een topmaaltijd waar je blij van wordt!

Lees artikel

6x healthy hamburger, hoe doe je dat?

Hamburger met 'zoete aardappelbroodje' en spiegelei

Smullen van een heerlijke hamburger die tóch gezond is? Het lijkt een contradictie, maar het kan! Hamburgers zijn hét fast food bij uitstek en worden niet bepaald geassocieerd met de gezonde keuken. De 'boosdoener' is vaak het broodje. De voorverpakte kant-en-klare versie bevat veel bewaarmiddelen en calorieën, dus daar hebben we een lekker, verrassend én gezond alternatief voor gezocht. Benieuwd?

Lees artikel

10 koolhydraatarme salades

Cobb salade

Met de zonnige dagen die eraan komen, kijken wij alvast uit naar frisse salades om op het menu te zetten. Maar eigenlijk kunnen salades ook stiekeme dikmakers zijn: veel broodcroutons, zware pastasalades en rijke dressings zijn enkele van de boosdoeners. Speciaal daarom ontwikkelden we een reeks koolhydraatarme salades die toch overheerlijk zijn! Gezond genieten doe je zo!

Lees artikel

10x lekker gezond met courgettespaghetti

Courgettespaghetti met gerookte zalm en citroenroomsaus

De trend is niet meer weg te denken uit de (gezonde!) keuken: spaghetti gemaakt van groenten. Met een handig toestelletje, een juliennesnijder of 'spiralizer' kan je in een wip van die lekker gezonde groentenoedels draaien. Courgette blijft dé groente bij uitstek om te 'spiralizen': zacht genoeg om gemakkelijk courgettespaghetti te maken en multi-inzetbaar! Een heerlijke en originele manier om koolhydraat-arm te eten.

Lees artikel

Vis in papillot, lekker makkelijk en gezond!

Visfilet in papillot met citroenpuree

Heb je soms ook wel eens stress om de juiste 'cuisson' van vis te vinden? Je bent niet alleen! Elke vissoort is toch anders. Sommige zijn stevig en andere vallen dan weer heel snel uit elkaar. Een stukje kabeljauw perfect bakken kan heel tricky zijn. Ons advies? Maak eens een heerlijke papillot! De vis(filet) blijft mooi bij mekaar en het is ook nog eens lekker makkelijk en gezond!

Lees artikel