Ben jij fan van alles wat pittig is? Ben je helemaal weg van pikante curry’s, chilipepers en harissa? Goed nieuws, want volgens recente studies zou pittig eten goed zijn voor je gezondheid. We sommen hier de zogenaamde voordelen op:

pittig eten met chilipepers

1. Boost voor je metabolisme

Pittig eten zou goed zijn voor je metabolisme. De stof capsaïcine die in pepers zit, zou je vertering versnellen en daardoor zouden er minder kilootjes blijven hangen.

2. Bloeddrukverlagend

In peper zit vitamine A en C, die je bloedvaten versterken. Daarnaast zit peper vol met capsaïcine, een stof dat je bloed makkelijker door je lichaam laat stromen. Die combinatie zorgt voor gezonde hart- en bloedvaten en een stabiele bloeddruk. Chilipeper zou ook helpen tegen slechte cholesterol.

3. Bacteriënkiller

Er wordt wel eens gezegd dat men in Azië zoveel chilipepers gebruikt om het voedsel langer houdbaar te maken en voedselbederf te voorkomen en recente studies tonen aan dat dit ook effectief kan. Pittig eten zou de bacterievorming in onze darmen voorkomen.

4. Te warm of te koud?

Het lijkt misschien tegenstrijdig omdat we bij pittig eten vaak denken aan zwetende mensen en rood wordende gezichten maar onderzoek toont aan dat pittige gerechten een prima temperatuurregelaar zijn. Bij koude zorgen ze voor een warme opkikker en bij hitte hebben ze net een verkoelend effect op ons lichaam.

5. Weg met stress

Pittig eten zou de aanmaak van het feel good-hormoon serotonine stimuleren. Zit je in een dipje? Haal dan liever een pittige Thaise curry en vergeet die reep chocolade.

Moet je nu voortaan overal chilipeper over strooien? Pittig eten zou goed zijn voor je gezondheid maar zoals vaak geldt: overdaad schaadt. Een overvloed aan pittig eten kan namelijk irriterend werken voor je maag en darmen en dat willen we dan weer liever niet…