Meer en meer mensen krijgen te maken met voedselintoleranties en allergieën. De kans is dan ook groot dat er tijdens de feestdagen iemand met een voedselintolerantie plaatsneemt aan jouw feestdis. Dit is echter geen reden tot paniek. Vandaag de dag kan je in de meeste supermarkten vervangproducten vinden voor gluten, lactose en suiker.

Eén van de meest voorkomende intoleranties vandaag is die voor gluten. Ik wil hier graag een aantal vuistregels meegeven waar je rekening mee moet houden als je glutenvrij kookt met de feestdagen. Gluten zitten namelijk in veel producten waar je geen weet van hebt en sommige mensen zijn gevoeliger dan anderen voor gluten. Het is dus niet voldoende om gewoon je pasta en brood te vervangen door de glutenvrije variant.

Hummus met rauwe groenten als glutenvrij hapje
Hummus met rauwe groenten als glutenvrij hapje

Maak je huiswerk

Je huiswerk maken is in het geval van een glutenvrije gast zeker aan de orde. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op de site van de Belgische coeliakie vereniging of surf naar gespecialiseerde blogs om wat inspiratie op te doen. Lees de verpakking als je gaat winkelen. Op alle verpakkingen staat vermeld met welke allergenen een product in aanraking gekomen is. Koop enkel producten die 100% glutenvrij zijn. Bij twijfel koop je het beter niet of bel gewoon even met je gast en stel de vraag.

Ban tarwe van het menu: bier, brood, gebak en pasta zijn de meest voorkomende bronnen van gluten maar weet dat bijvoorbeeld chips, sojasaus en bouillonblokjes ook gluten bevatten. Gluten zitten soms in producten of gerechten waar je ze echt niet verwacht, denk bijvoorbeeld aan sushi. Veel mensen denken trouwens dat aardappelen en rijst gluten bevatten, maar dit is niet zo. Gluten en koolhydraten zijn niet hetzelfde.

Gemarineerde oesters
Gemarineerde oesters

Een goede voorbereiding is de sleutel tot succes

Het gemakkelijkste is om een volledige glutenvrij menu klaar te maken. Kies een menu dat makkelijk klaar te maken is. Er zijn heel veel heerlijke glutenvrije recepten. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen voor volgend feestelijk menu: hummus met rauwe groenten als hapje, gemarineerde oesters als voorgerecht, zeebaars in zoutkorst met geroosterde aardappelen en groenten en een geweldige pavlova met rood fruit als dessert. Mooi glutenvrij menu, niet?

Zeebaars in zoutkorst
Zeebaars in zoutkorst

Onthoud deze stelregel: Hoe natuurlijker en minder verwerkt de producten zijn waar je mee kookt, hoe minder kans dat ze gluten bevatten.

Als je er toch voor kiest om enkel voor die ene gast glutenvrij te koken, zorg er dan voor dat je hapjes glutenvrij zijn, zo heb je tijdens het koken de handen vrij om te focussen op het glutenvrij koken. Vraag ook eventueel hulp aan je gast, die zal dat zeker niet erg vinden. Vraag desnoods dat hij of zij pasta of brood meebrengt als je dit wil verwerken in een gerecht, dat is echt geen probleem. Veel mensen brengen liever iets mee dan dat ze kans hebben om ziek te worden.

Het koken zelf

Bij het koken zelf is het belangrijk dat je je keuken voor je begint goed schoonmaakt zodat er geen resten van gluten overblijven in je keuken. Door je aanrecht, snijplank, oven, messen enzovoorts goed schoon te maken met water en zeep voorkom je kruisbesmetting.

Let op als je een toaster gebruikt, dit is heel gevaarlijk voor kruisbesmetting.

Indien je niet volledig glutenvrij kookt is een goede planning heel belangrijk. Start met het klaarmaken van de glutenvrije gerechten en zet deze dan apart. Dek ze goed af met folie.

Pavlova met frambozen
Pavlova met frambozen

Dus…

  • Maak je huiswerk
  • Wees goed voorbereid
  • Durf vragen stellen
  • Hou het zo eenvoudig en natuurlijk mogelijk

Prettige glutenvrije feestdagen!