Steeds meer ‘nieuwe’ granen vinden hun weg naar ons klein Belgenlandje. Hoewel we ‘nieuw’ wel met een korreltje zout, of zal ik zeggen korreltje graan moeten nemen. Veel van deze nieuwkomers zijn namelijk al eeuwenoud en worden in hun land van herkomst dagelijks gegeten. We zagen quinoa de revue al passeren, maar ook bulgur en amaranth zijn daar goede voorbeelden van. Leuk voor ons, want het is een welgekomen afwisseling op onze dagelijkse portie graan. Freekeh kunnen we nu dus ook aan dat lijstje toevoegen. Alsmaar vaker zie ik het op foodblogs verschijnen en zelfs Jamie Oliver riep freekeh al uit tot zijn favoriete superfood. Een ééndagsvlieg of aanwinst? Ik zocht het uit.

Een frisse freekeh salade met geitenkaas en aubergine
Een frisse freekeh salade met geitenkaas en aubergine

Freekeh onder de loep

In tegenstelling tot quinoa is freekeh wel degelijk een graanproduct. Het vindt zijn oorsprong in het Midden-Oosten, maar ook in Amerika is het al een lange tijd populair. Freekeh is eigenlijk niet meer dan jonge tarwe. Deze wordt geoogst wanneer de korrel nog groen en zacht is. Hierdoor zit de kiem boordevol vitaminen en mineralen. De geoogste freekeh wordt op een stapel gelegd en vakkundig in brand gestoken, zodat enkel het stro en het kaf van de tarwe in vlammen opgaat. De zaden blijven hierdoor gespaard en krijgen een lekkere geroosterde en nootachtige smaak mee.

Gezond?

Is freekeh gezond? Het blijft natuurlijk een bron van koolhydraten, maar doordat het sneller geoogst wordt dan gewone tarwe zit het boordevol vitaminen. Daarnaast is freekeh ook een goede leverancier van kalium en ijzer. Wat ik heel positief vind, is dat het erg voedzaam is. Je bent snel verzadigd en je kan er enkele uren op teren. Dit komt omdat freekeh langzaamaan zijn energie afgeeft, zoals dat ook het geval is bij havermout en zilvervliesrijst.

Gebruik in de keuken

Net zoals vele andere graanproducten kan je freekeh verwerken in verschillende gerechten. Het is niet alleen overheerlijk in salades, maar het kan ook perfect als toevoeging aan havermout en zelfs als vleesvervanger. De bereiding is simpel: gaar koken in een dubbele hoeveelheid water en op smaak brengen met zout.

Omdat ik een grote quinoafan ben, was ik erg nieuwsgierig naar freekeh. Ik dook mijn keuken in en experimenteerde met dit voor mij onbekende superfood. Het eerste experiment was alvast zeer geslaagd. Ik kookte wat freekeh en bracht op smaak met extra vierge olijfolie en munt. Gemengd met gegrilde aubergine, verbrokkelde geitenkaas, jonge spinazie en granaatappelpitjes schopte deze salade het al vanaf de eerste hap tot mijn nieuwe lunchfavoriet.

Vegetarische freekeh burgers met een komkommersalade
Vegetarische freekeh burgers met een komkommersalade

Ook het tweede freekeh-experiment was alles behalve freaky (haha, deze kon ik gewoon niet laten liggen). Ik las over een Amerikaans restaurantje waar ze freekeh-burgers van appel en miso serveren. De kritieken waren lovend: mensen stonden tot buiten in rijen aan te schuiven voor deze gezonde burgers! Dat moest ik dus ook eens proberen. Ik stoofde wat wortel, ui en look aan. Vervolgens mengde ik het groentemengsel met de freekeh en bracht op smaak met verse koriander en ras-el-hanout. Als laatste moest ik de burgers enkel nog vormen en goudbruin bakken. Een fluitje van een cent dus! Omdat freekeh een bron van koolhydraten is, serveer ik de burgers zonder broodje, met een heerlijke frisse komkommer-fetasalade.

Eendagsvlieg of aanwinst? Afwisseling op ons bord is altijd leuk, zeker als het op granen aankomt. Freekeh is dan ook nog eens een redelijk gezond, dus voor mij is het zeker en vast een blijver! Ook mijn tafelgasten waren fan, dus ik zou zeggen: ‘Freekeh for the win!’

Dit gerechtje met freekeh, abrikozen en geitenkaas kan je deze week bestellen bij de 15gram Foodbox
Dit gerechtje met freekeh, abrikozen en geitenkaas kan je deze week bestellen bij de 15gram Foodbox

Wil je zelf eens aan de slag met freekeh? Deze week zit er een gerechtje met freekeh in de 15gram foodbox: Freekeh salade met abrikozen en geitenkaas. Moet je zeker eens proberen!