Je hebt uren in de keuken gestaan, alles zorgvuldig bereid en dan proef je nog voor een laatste keer van je gerecht: te zout! Of je nu bent uitgeschoten met je zoutvaatje of net dat beetje te veel hebt toegevoegd, niets is zo erg als een maaltijd die doet denken aan zeewater. Geen paniek! Wij geven je de beste tips & tricks om je gerecht te redden. 

Zo red je te zout eten
Zo red je te zout eten

Water en de rest komt later

Een snelle manier om het zoutniveau in stoofpotjes, sauzen of soepen te verminderen, is om er water aan toe te voegen. Je gerecht zal dan wel wat vervlakken en je zal ook wat smaak verliezen maar het zal veel minder zout proeven. Van daaruit kan je dan je gerecht opnieuw bijkruiden. Overdrijf niet!

Als je een te zoute ham of spek hebt, kan je die beter even afspoelen of laten weken in water. Het water zal het overtollige zout dan opnemen.

Zuur maskeert

Een andere manier om zout te neutraliseren of beter te maskeren is om er een zuur aan toe te voegen. De zure smaak van citroensap of azijn bijvoorbeeld zal de zoute smaak verbergen. Voeg het zuur wel beetje bij beetje toe want een te zuur gerecht is niet beter dan een te zout.

Dubbele portie

Nog een manier om de smaak in je gerecht weer op punt te brengen is door de rest van je ingrediënten te verdubbelen maar de hoeveelheid zout gelijk te laten. Het vergt wel wat extra werk maar zo heb je meteen wat over voor een lekkere lunch de dag nadien.

Crème de la crème

Zout ervaren we vaak als een harde smaak. Om een gerecht minder zout te maken, kan je er dus iets zachts en romigs aan toevoegen. Een beetje (zure) room, wat avocado, yoghurt,… Het maakt je gerecht wel rijker maar toomt het zout extra in!

Boem patat!

Zetmeel gaat te veel zout opnemen. Heb je bijvoorbeeld een te zoute curry of soep gemaakt? Voeg een gewassen aardappel toe en laat even meekoken. Vis de aardappel terug uit de pot en je gerecht zal minder zout afsmaken.

Voorkomen is beter dan genezen 

In oude spreekwoorden zitten vaak hedendaagse waarheden. Voorkomen dat je gerecht te zout wordt, is dan ook een pak makkelijker dan het redden ervan. Hou bij het koken bijvoorbeeld rekening met het zoutgehalte van verschillende ingrediënten. Vis is op zich al vrij zout en wordt nog zouter als het gerookt is. Ook spek, ham en kaas zijn van zichzelf al zout en brengen op die manier ook smaak aan je gerecht. Pasta kook je vaak al in gezouten water. Proef dus eerst vooraleer je extra zout toevoegt aan je saus.

Let ook op met exotische gerechten. Sojasaus en vissaus worden in de Aziatische keuken vaak als zoutvervanger gebruikt. Extra zout is dus niet nodig.

Bron