Wil je het in 2021 wat gezonder aanpakken? Snappen we! We kregen regelmatig de vraag naar een foodbox specifiek gevuld met koolhydraatarme ("low carb") gerechten. Voortaan kan je je 15gram Foodbox vullen met maar liefst 4 gerechten die koolhydraatarm zijn. 

Low carb qué?

Koolhydraten zijn ketens van enkelvoudige suikers. Koolhydraten zitten in pasta, wit brood en suiker, de zogenaamde ‘snelle suikers’, maar ook in een heel wat groenten en producten met volle granen, de ‘trage suikers’. De snelle suikers vermijden heeft een gunstig effect op je gezondheid en dus ook op je lichaamsgewicht.

Met deze voedingsstrategie worden voedzame koolhydraten benadrukt als onderdeel van een uitgebalanceerd maaltijdplan dat verschillende eiwitten en goede vetten bevat. De hoeveelheid koolhydraten die het meeste invloed hebben op de bloedsuiker, wordt beperkt.

Aubergine gratin met feta
Aubergine gratin met feta

Het grote verschil (en voordeel!) met een klassiek dieet, is dat je geen calorieën hoeft te gaan tellen. De focus ligt op natuurlijke, onbewerkte en pure producten. Groenten, fruit, noten en zaden, onbewerkt vlees en vis, eieren en volle zuivelproducten zijn de basis. De essentie van koolhydraatarm eten is dat je minder energie uit koolhydraten en meer energie uit gezonde vetten haalt. Als je het gewend bent om vlees/vis, groenten en aardappelen te eten, kan je die laatste vervangen door een extra portie groenten. Je kan er best creatief mee zijn. Zo kan je aardappelfrieten bijvoorbeeld vervangen door pastinaakfrietjes uit de oven. Of spaghetti kan je vervangen door orignele groentenoedels. Verrassend lekker!

Courgettespaghetti met kip in tomatensaus en kruidige cashewnoten
Courgettespaghetti met kip in tomatensaus en kruidige cashewnoten

En dat is de essentie van koolhydraatarm eten: geniet van lekkere, pure en volle smaken, zonder dat je je schuldig hoeft te voelen. Door een extra portie groenten te eten, ben je meer verzadigd en zal je ook langer geen hongergevoel krijgen. Arm aan koolhydraten, rijk aan smaak!

Benieuwd welke ‘low carb’ gerechten je deze week in de 15gram Foodbox vindt?

Kip archiduc met pastinaakfrietjes en veldsla

Kip archiduc met pastinaakfrietjes en veldsla
Archiducsaus is de bekende Franse saus met champignons. Deze saus past heerlijk bij een stukje gebakken kipfilet. Daarbij maken we lekkere pastinaakfrietjes en een fris slaatje op basis van veldsla. Lekker en koolhydraatarm, genieten! Bekijk recept

Witte visfilet met bloemkool-wortelpuree en peterseliedressing

Witte visfilet met bloemkool-wortelpuree en peterseliedressing
Zin in een lekker verfijnd gerechtje dat toch licht is? We maken een verrassende bloemkool-wortelpuree waarbij je geen moment een patatje zal missen. Daarbij een gebakken visfilet en een frisse peterseliedressing. Laat het smaken! Bekijk recept

Melanzane alla parmigiana met rucola

Melanzane alla parmigiana met rucola
Een heerlijke Italiaanse klassieker: Melanzane alla parmigiana. Gebakken plakken aubergine met mozzarella en tomatensaus in laagjes in ovenschotel, overstrooid met parmezaan. Daarbij serveren we een rucolaslaatje. Een topklassieker die ook nog eens koolhdraatarm is! Bekijk recept

Trinchado runderstoofpotje met gebakken groenten

Trinchado runderstoofpotje met gebakken groenten
Trinchado is een runderstoofpotje afkomstig uit Portugal. We maken een snelle en gezonde koolhydraatarme versie met veel groenten, heerlijk! De wereldkeuken leren kennen en bovendien een lekkere lichte maaltijd op tafel zetten, zalig toch? Bekijk recept

Stel nu jouw (gezonde!) 15gram Foodbox samen!