In een vorig artikel legde ik je uit hoe diabetes juist werkt, en hoe je je menu moet aanpassen als je bijvoorbeeld een diabeet op visite heb. Hier geef ik je graag een aantal concrete tips mee van hapje tot dessert om te koken voor diabetici.

Heerlijke spinazierolletjes in filodeeg voor bij de aperitief
Heerlijke spinazierolletjes in filodeeg voor bij de aperitief

Aperitieven, snacks en recepties

Recepties of aperitieven zijn lastig om in te schatten. Soms weet je niet welke hapjes er allemaal gaan komen en wanneer de rest van de maaltijd gaat starten. Laat dus ongeveer weten wat je gaat serveren en hoe de maaltijd gaat verlopen. Dan is het veel eenvoudiger om het tijdstip van de medicatie en vooral wat je gaat eten in te schatten.

Voorzie enkele snacks zonder of weinig koolhydraten wanneer er veel tijd tussen de receptie en de hoofdmaaltijd is. Serveer ook enkele dips die weinig koolhydraten of suikers bevatten met bijvoorbeeld wat rauwe groenten.

Een gezonde hummus-dip met rauwe groenten
Een gezonde hummus-dip met rauwe groenten
Een frisse tzatziki is ideaal voor diabetici
Een frisse tzatziki is ideaal voor diabetici

Voorgerecht en hoofdgerecht

Diabetes gaat vooral over het bewust kunnen omgaan met koolhydraten. Het is dus handig om de componenten die het meeste koolhydraten bevatten afzonderlijk te serveren. Bijvoorbeeld aardappels, rijst, couscous, brood enz. Doe dit ook met sauzen of andere componenten die veel suiker bevatten. Zelf schat ik bij rijst mijn hoeveelheid insuline in door het aantal lepels te tellen.

Denk hierbij logisch na en vooral in porties. Als je in een marinade 1 eetlepel suiker gebruikt, maar dit genoeg is voor 8 porties, dan is de hoeveelheid suiker verwaarloosbaar. Want er gaat slechts een fractie overblijven per portie. Maak je echter een saus of dressing met 150 gram honing en gebruik je hiervan 3-4 eetlepels per portie, dan heb je al vlug het suiker equivalent van 1 blikje cola binnen.

Geroosterde jonge wortels met miso
Geroosterde jonge wortels met miso

Je kan voor iedereen gewoon het bord dresseren maar voor de diabeet enkele dingen afzonderlijk serveren. Kook je voor veel mensen met diabetes (of mensen die koolhydraten vermijden) dan is een buffetformule of gewoon enkele grote potten op tafel veruit de handigste oplossing!

Een andere mogelijkheid is voor sommige dingen een alternatief voorzien. Serveer bijvoorbeeld naast aardappels ook geroosterde groenten of een gratin van groenten. Rijst kan je vervangen door bloemkoolrijst. Zorg bij brood voor een lekker volkorenbrood want vezels vlakken het pieken van de suikerspiegel af. Dit is ook de reden waarom bepaalde granen, zoals quinoa, iets minder invloed hebben op de suikerspiegel.

Een heerlijk gezonde lasagne van courgette met tonijn
Een heerlijk gezonde lasagne van courgette met tonijn

Desserts

Het dessert bevat meestal veel suikers. Sommige diabetici, inclusief mezelf, gaan gewoon het dessert opeten. Want mits je medicatie aan te passen kan dit. Maar een gezond alternatief aanbieden is een beter idee.

Een lekkere kaasschotel samenstellen
Een lekkere kaasschotel samenstellen

Een lekkere kaasschotel met genoeg noten en volkoren crakcers i.p.v. veel gedroogd fruit en zoete confituur of chutneys is een uitstekend alternatief. Een frisse fruitsalade is ook een lekkere optie. Ga voor fruit met weinig koolhydraten en veel vezels zoals, appels, peren en bessen. En verminder de hoeveelheid fruit rijk aan koolhydraten, zoals druiven, ananas en citrusvruchten. Breng de salade indien nodig op smaak met wat stevia en kruiden.

Een frisse fruitsalade van aardbeien met roquefort
Een frisse fruitsalade van aardbeien met roquefort

Gebak is iets moeilijker aan te pakken omdat je naast de suiker, die je kan vervangen door suikervervangers, ook de koolhydraten in de bloem moet meetellen. Notenbloem, zoals amandelmeel, bevatten minder koolhydraten. Probeer de recepten dus zeker vooraf uit of vraag advies!

Heerlijke suikervrije muffins met blauwe bessen
Heerlijke suikervrije muffins met blauwe bessen