Dit artikel is geen medisch advies maar enkele tips, van een type-1 diabeet en foodie, die koken voor mensen met diabetes iets eenvoudiger kunnen maken. Mits enkele kleine aanpassingen maak je de keuzes die een diabeet moet maken veel eenvoudiger. En vooral zonder of met weinig aanpassingen aan je menu!

Een gezond groen sapje met appel en spinazie
Een gezond groen sapje met appel en spinazie

Wat is diabetes?

De verschillende soorten diabetes, oorzaken en behandelingen uitleggen in een kort artikel is onmogelijk. Kort samengevat werkt het mechanisme dat de suikerspiegel onder controle moet houden minder goed of niet meer. Met medicatie, voeding en andere aanpassingen aan je levensstijl kan je dit terug onder controle krijgen.

In voeding zijn het de koolhydraten die de suikerspiegel beïnvloeden. De 2 belangrijkste groepen koolhydraten zijn zetmeel (zoals aardappels en andere groenten die zetmeel bevatten, rijst, bloem enz.) en suikers (geraffineerde suiker maar ook de niet-geraffineerde suikers zoals rietsuiker en agave maar ook natuurlijke suikers aanwezig in groenten en fruit). Een diabeet moet vooral met de koolhydraten rekening houden, maar ook met een aantal andere factoren die de suikerspiegel kunnen beïnvloeden. Vezels en water remmen bijvoorbeeld de opname van koolhydraten af. Je moet ook inschatten hoeveel energie je gaat verbruiken. Maar dit alles is de verantwoordelijkheid van de diabeet.

Rond koolhydraten en suikers doen er in de media en op blogs helaas veel indianenverhalen de ronde. Let dus wel op met recepten en advies!

Bespreek het! En relax!

Bel, spreek af of mail even met de diabeet die komt eten. Leg uit wat je van plan bent en vraag waarmee je moet rekening houden.
Hierdoor ga je te weten komen of je al dan niet iets moet aanpassen aan je menu. Of een aantal alternatieven kan voorzien. Je voorkomt ook het aankopen van allerlei producten met minder of geen suiker die soms toch nog de suikerspiegel beïnvloeden of veel minder lekker zijn.

Relax, want diabetes is een ziekte die zeer traag schade aanricht. Zolang je als diabeet een extreem hoge of lange suikerspiegel kan vermijden zijn de gevolgen van een korte periode een iets slechter geregelde suikerspiegel minder gevaarlijk. Dat moet je natuurlijk als diabeet zelf beslissen en inschatten.

Drank

Alcohol heeft ook een invloed op de suikerspiegel en bepaalde medicatie. Sommige diabeten kunnen dit inschatten en drinken dus zonder problemen een glaasje wijn of bier bij de maaltijd, maar voorzie dus enkele alcohol en suikervrije dranken. Bijvoorbeeld water, thee, koffie of suikervrije frisdranken. Fruitsap, wat soms de enige alcoholvrije optie is, is niet suikervrij want fruit bevat veel natuurlijke suikers. Bji suikervrije frisdrank zijn er een aantal mensen die kunstmatige zoetstoffen volledig vermijden. Dat kan je vooraf checken.

Je bent bijvoorbeeld helemaal zeker met dit heerlijke groene sapje.

Conclusie

  • Bespreek je menu met de diabeet want de aanpak kan anders zijn naargelang het type diabetes, medicatie en visie van de diabeet of arts
  • Zorg dat de koolhydraten goed ingeschat kunnen worden door informatie te geven over de recepten of ze indien mogelijk afzonderlijk te serveren
  • Zorg dat de timing duidelijk is. Hierdoor kan je als diabeet inschatten wat je gaat eten en vooral wanneer je bepaalde medicatie gaat nemen
  • Voorzie suikervrije drank

In een volgend artikel geven we je een heleboel concrete voedingstips, van hapje tot dessert!