Het ontbijt zou de belangrijkste maaltijd van de dag moeten zijn, maar in de praktijk wordt er maar weinig aandacht aan besteed. Veel te zoete ontbijtgranen, ontbijtkoeken, … We blijven net die extra 5 minuten liever in bed liggen. En op zondag, dan gaan we er volledig voor: koffiekoeken, croissant, gekookte eitjes, dit in tegenstelling tot de andere dagen van de week, en dat is jammer.

Zowel voorbereiding als afwisseling is het sleutelwoord voor een goed ontbijt! Zelf probeer ik zo veel mogelijk de dag gezond te starten met yoghurt, muesli, vers of gedroogd fruit, … in het weekend mag het dan ook wel eens die croissant of koffiekoek zijn.

Maar je kan jezelf ook verwennen met deze luxe wafels, die je mits wat voorbereiding ook snel hebt gemaakt. Geen excuus meer om het ontbijt over te slaan!

Havermoutwafels

Wat heb je nodig (ong. 8 wafels)

  • 160 gram fijne havermoutvlokken (als ze te grof zijn, kan je ze wat fijner malen in een koffiemolen of keukenrobot/blender)
  • 300 ml melk
  • 2 eieren
  • 2 theelepels bakpoeder
  • Eventueel smaakstoffen zoals een beetje kaneel, vanille, citroenzeste,…
  • (kokos)olie voor het wafelijzer

voor de topping:

  • fruit (zomer = bessen, aardbeien, abrikozen …- winter = banaan, appel, … )
  • honing of siroop

En uiteraard een wafelijzer!

Wat moet je doen?

  1. Meng de havermout vlokken en bakpoeder samen.
  2. Meng de melk en de eieren ook samen. (dit kan de avond ervoor, bewaar in de koelkast)
  3. Doe het natte mengsel bij het droge mengsel en kopt tot een beslag.
  4. Zet ondertussen het wafelijzer aan en smeer in met de (kokos)olie.
  5. Giet het beslag in het wafelijzer (ik gebruik hiervoor een ijsschep)
  6. Kijk na een paar minuten of de wafels bruin en gaar zijn.
  7. Smeer opnieuw een beetje olie in het wafelijzer en bak de rest van de wafels.

Je kan de wafels warmhouden in een oven van 100°C.