September komt er weer aan... Mama’s, papa’s, dat betekent ook weer de dagelijkse rush ’s morgens om de brooddozen te bereiden. En ja, hoor, vol goede voornemens willen we dit liefst zo gezond mogelijk doen. Hoe je dit toch praktisch kan organiseren, het moet immers realistisch en haalbaar blijven, leggen we je heel graag uit! Ook wij hebben ’s morgens geen tijd om al uren in de keuken te staan.

Heel ‘in’ en nu ook overal te verkrijgen zijn de BENTO boxen, de lunchboxen onderverdeeld in aparte compartimentjes. Het maakt het direct makkelijker om een gezonde, lekkere en gevarieerde lunch samen te stellen.

Uiteraard mag je nog eens het klassieke boterhammetje (liefst met de nog zo volle granen er nog in) met gezond beleg meegeven. Een brooddoos pimpen doe je natuurlijk enkel als het niet té veel werk vereist, anders hou je het maar moeilijk vol, niet?

Gezonde tussendoortjes
Originele gezonde tussendoortjes

 

Met leuke groentebloemtjes en tomatenhartjes lukt je dit al zeker.

  1. Schil de wortel en snij deze in plakjes van ongeveer 1 cm. Snij ook de komkommer in plakjes van ongeveer 1 cm.
  2. Snij een driehoekje uit het wortelplakje (zie foto voor snijwerk). Snij een komkommerplakje in twee en snij de zaadjes weg zodat je een halve maan bekomt (zie foto ook). Neem een houten prikker en zet een half plakje komkommer met een plakje wortel boven op elkaar op de prikker.
  3. Neem een kerstomaat en snij deze schuin in twee. Draai één van de helften om en plaats ze tegen elkaar zodat ze een hartje vormen. Steek er een houten prikkertje door.

Of wat dacht je van de appel hartendiefjes? Zoooo schattig en helemaal geen werk. Gegarandeerd dat elk ander kindje deze appel zou willen ruilen met zijn ‘gewone’ appel.

  1. Neem een uitsteekvormpje naar keuze (een hartje is wel leuk, ook een vlinder is leuk, of het lievelingsfiguurtje van jouw kind).
  2. Neem een eerder rode appel en een eerder groene appel. Steek de vorm uit de appel en haal deze vervolgens met een mesje verder uit de appel (zie foto). Herhaal hetzelfde bij de andere appel. Verwissel nu de hartjes van appel: druk ze gewoon aan op de plek die vrijgekomen is.

Misschien heb je nog overschotjes van andere gezonde snacks, zoals blissballs, een stukje bananenbrood of zoete-aardappelbrownie, havermoutwafeltjes,…

Nog een andere handige tip: maak ’s avonds gewoon een extra portie van heerlijk gezond comfort food zoals falafel nuggets, gezonde wraps, broccoli pizza, scampi balletjes, linzenburger, zalmburger,… Nachtje in de ijskast en ’s morgens kan je dit, zonder enige moeite, mee in je lunchbox stoppen. Als dat niet makkelijk is!

Er bestaan uiteraard heel wat voorverpakte koekjes. Maar die zitten bomvol suiker, bewaarmiddelen,... Wist je dat je er vaak ook zelf een gezonde versie van kan maken? Deze home made bounty's moet je zeker eens mee in de brooddoos smokkelen!

Gezonde bounty's
Gezonde bounty's

Ooit al eens een omelet muffin met groentjes geprobeerd? Ook leuk voor jezelf natuurlijk om mee te nemen als lunch.

Omelet muffins
Omelet muffins als ontbijt of om mee te nemen in de lunchbox

Je hoeft het natuurlijk niet altijd heel ver te gaan zoeken: vers fruit, wat natuur noten, edamame boontjes,.. kan je gewoon in een leuke herbruikbare cupcake vormpje doen voor een extra leuk effect!

Gezonde brooddozen zijn helemaal onze dada bij Gezonde Drukte. Kom dus zeker eens kijken voor nog meer ideetjes! Binnenkort organiseren we trouwens ook workshops rond gezonde lunchboxen, alle info op onze website.